كـــ جـمـيـلاً ـــن!

الحزن المنبثق من دخيلة صدرى يحثنى على إرتكاب المزيد من الحماقات تجاه الكون والذى هو -بالصدفة- أكثر حزنا منى.فالحزن رايتى والحب غايتى ووطنى هو منفاى الإختيارى الذى كلما بكيت من أجله شاركنى الكون حزنى!

إنهم يفرغوننا من ذواتنا!

 
موقع على الإنترنت يحث الزوار له  بأن يساهموا فى صناعة التاريخ 
إزاى بقى تكون المساهمة فى صناعة التاريخ ؟؟!! هو دة الكلام
إنهم يختاروا سبع عجائب جديدة للدنيا 
طيب نقول الأول هى إية القديمة وبعدين نقول الجديدة 
الأهرامات الثلاثة في مصر، حدائق بابل المعلّقة، تمثال هليوس رودس، نصب هاليكارناس، معبد أرتميس، فنار الإسكندرية، تمثال زيوس.

والجدير بالذكر إن الحاجة الوحيد اللى باقية على حالها من كل العجائب دى هى الاهرامات الثلاثة فى مصر! 
 
أما العجائب الجديدة  الـ 21 التي تم اختيارها فهي :
1- معبد الاكروبوليس في اليونان
2- قصر الحمراء في غرناطة بأسبانيا
3- مدينة انجكور في كمبوديا
4- هرم شيشن ايتزا في المكسيك
5- تمثال يسوع المنقذ في ريودي جانيرو بالبرازيل
6- مبنى الكولسيوم في روما
7- مجسمات ايسترلاند في شيلي
8- برج ايفل في فرنسا
9- سور الصين العظيم
10- مسجد أيا صوفيا في اسطنبول في تركيا
11- معبد كويميزو بكيوتو في اليابان
12- قصر الكريملن في موسكو
13- مدينة ماشو بيشو الأثرية في بيرو
14- قلعة نويسجوانستاين في ألمانيا
15- مدينة البترا في الأردن
16- أهرامات الجيزة في مصر
17- تمثال الحرية في نيويورك
18- معالم ستون هينج في المملكة المتحدة
19- دار الأوبرا في سيدني باستراليا
20- ضريح تاج محل في الهند
21- قلعة تامبكتو في مالي

واقترح السينمائي السويسري "بيرنار ويبر" إختيار سبعة عجائب جديدة للدنيا الجديدة اللى إحنا عايشين فيها !!!
 وقد تشكلت لجنة خاصة لذلك تحت مسمى " عجائب الدنيا السبع الجديدة" 
 تضم مجموعة من الخبراء المعماريين وعدد من الفنانين والخبراء في التراث الإنساني ، ويرأسها "فيدريكو مايور" الرئيس السابق لمنظمة اليونسكو ، ومن بين أعضائها المعمارية العالمية العراقية الأصل "زها حديد".

و حفل الإعلان الرسمي في هيكون فى  لشبونة بالبرتغال يوم السبت 7 يوليو 2007  تاريخ شيك ومميز7/7/2007 
وفى هذا الحفل سوف يعلن للعالم عن عجائب الدنيا السبعة الجديدة!

واللى حصل إنهم إستبعدوا أهرامات الجيزة .. تخيلوا الأهرمات اللى عمرها قرون ولسه لحد دلوقتى بنكتشف أسرارها يوم ورا يوم .. إستبعدوها !!

لكن الأثرى المصرى د. زاهى حواس أعلن رفضه لتلك المسابقة حتى من قبل ما يعلنوا النتائج لأن القائمين على هذه المسابقة مجموعة (هواه) مش أكتر! وطالب اليونسكو بإختيار 500 أثرى على مستوى العالم لدراسة وإختيار عجائب الدنيا السبع على أُسس علمية وتاريخية مش حسب تصويتات الجمهور!
بيفكرونى بستار أكاديمى!! ودى مؤامرة أساساً للقضاء على أى ريادة شرقية فى العالم.. حتى التاريخ مش عاوزينا نفتخر بيه!!
دورنا كشريقيون وكعرب وكمصريون ألا نعترف بتلك الجريمة المُوجهه للقضاء على أى أثر لحضاراتنا.. ونقولها بأعلى صوت:
لن تفرغونا من ذاتنا .. ولن تهمشوا حضاراتنا .. ولن تمحوا هوياتنا.
 
إيمان حسان و مادز الجميل


لماذا تتباطأ وزارة الصحة المصرية  في إجازة العقار الجديد لعلاج مرضى فيروس ( سي ) ؟

هل لمافيا العلاج دور في ذلك ؟




أضف تعليقا

وحيد من مصر
09 مايو, 2007 06:06 ص
ههههههههههههههههههههه
مش عارف اقلك ايه

انتظرنى اشوف المقاله وارجع ليك

هى دى المره الكام ؟

هههههههههههههههه
انتظرنى
وحيد من مصر
09 مايو, 2007 07:09 ص
فى البدايه يا صديقى

حبتدى بمقوله زاهى حواس إن الأهرامات تعيش في قلوب الناس في العالم ولا تحتاج للتصويت لتكون بين عجائب الدنيا
يعنى احنا مش محتاجين نعمل تصويت على الاهرامات لاننا نعرف الاهرامات جيدا وفى البناء معروف عنها فى الفلك والهندسه يعنى الاهرامات فى كل شىء هى من عجائب الدنيا السبع يعنى هما كل همهم عمل دعايه مش اكثر

تحياتى لك
noormohamed من مصر
09 مايو, 2007 07:27 ص
مادز:
انت بتتناقش فى ثوابت ، والثابت ان حضارتنا واثارنا كلها اعرق واعظم الحضارات بلا جدال ، ممكن نجادل فى حاضرنا ، فى مستقبلنا ، لكن ماضينا مش محتاج جدال ولا دفاع عنه لانه بيدافع عن نفسه فى كل حجر وكل نقش ورسم ونحت وعلم واعجوبه ، واللى انت بتحكى عليهم شرذمه من فئه من جيل هو عدد بين ملايين الاجيال انبهرت بحضارتنا ووضعتها فى المقدمه يعنى على رأى المثل كل اللى بيعملوه ولايهز شعره من رأسك ..........

اخى العزيز ، الحكايه دى كلها فرقعه لاتستحق منا مجرد النظر اليها ولا التحدث عنها فكما قال زاهى حواش شويه هواه بيخبطو راسهم فى الحيطه علشان حد يلتفت ليهم ، بس احنا مبيهمناش ، ياريت نبقى واثقين من حاضرنا كما هى ثقتنا بماضينا وحضارتنا العريقه ، مش محتاجين نصرخ ونقول كنا لان كنا من غير همس مسموعه ومدويه .......

اختك نور
على فكره رسالتك موصلتش ومااعرفش انت تقصد على الاميل ؟ عامه اميلى على الياهو نفس الاميل ده لو انت عارفه .وشكرا اخى لمتابعتك ...

نبيلة غنيم من مصر
09 مايو, 2007 09:50 ص
مادز العزيز .. ابنى الغالي
فهلا هذه المقالة تستحق ان تكون علي كل المدونات فهي تستحق
------------
نداء الي كل المدونين
الإضراب الأول للمدونين
إضراب عن الكتابة من اليوم 13/4/2007
لماذا تتباطأ وزارة الصحة المصرية في إجازة العقار الجديد لعلاج مرضى فيروس ( سي ) ؟
هل لمافيا العلاج دور في ذلك ؟
http://nabilagonem.jeeran.com/archive/2007/5/219016.html
الدعاء للجميع بالصحة والسعادة
latifatv من المغرب
09 مايو, 2007 10:46 ص
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

لابد ان من اقترح المخطط
شعر اكثر شئ
ب"الملل "..
وببعد نظر فكر ان الحياة كلها قد شملتها تغيرات جامة الا هذه المسالة بقيت على حالها فراى ابداعا ولفتة تاريخية منه ان يفعل شيئا ازاءه.
لكن الذي يحدث ان التاريخ ميش لعبة في يد احد.
وعليه نتقدم ونطالب علانية ورسميا سحب المخطط ..وعدم الاعتراف بكل ماقد ياتي به.

ححح
وبعد....

لا لا
من غير هزار المسالة حقا
تدعو للاستفزاز
هو احنا خلصنا من كل المؤامرات مشان يطلعوا علينا بالحيلة دي كمان؟
احنا لازمنا نحتج -كالعادة-ونعلن معارضتنا على طمس جزء من تاريخنا.
مع ان كل مخططاتهم لن تحقق مايسعون اليه.
لكن بجد لن يطالوا هدفهم مادام فينا شباب صاحي.وواعي
شكرا لكما اخواي
emadlovesnoga من مصر
09 مايو, 2007 10:46 ص
ههههههههه
000000000
طبعا انا كنت رافض التعليق فى مدونتك او الدخول اليها من الاساس ؛ لكن حب الفضول لمعرفة ردك على تعليقى السابق ؛ عارف ياواد يامادز - اسمحلى اقولك ياواد طبعا - انا بحس فيك كده حاجة غريبة ؛ على الرغم من خلافى معك طبعا لكنى احب ان اقول الحق ؛ انت عامل زى التاجر اللى عنده بضاعة جيدة جدا - لكن لا يحسن عرضها 0000 فكان مثل التاجر الذى لديه بضاعة رديئة بل اقل - طبعا عايز تعرف ايه هو نوع البضاعة - البضاعة اللى عندك ياسيدى هى ارائك - ربما تكون ارائك صحيحة او حتى تحتمل الصحة لكن سيادتك تغلفها بغلاف من العجرمة والعجرفة ؛؛؛ فاهم - ارجو الا تفهمنى خطأ هذه المرة والا هاجيلك اطبق فى زمارة رقبتك - طبعا كلامى ده لانى لمست فيك الطيبة حتى وانا مختلف معك- شايف انا حقانى ازاى - على العموم احترم انا قررت فعلا مقاطعة التدوين فى جيران - وده قرار نهائى الا من بعض تعليقاتى عند انسانة واحده فقط هى من اشرت انها الوحيدة التى تستحق لقب كاتبة - لعلك تعرفها
مادز (( امنيتى ان تكون جميلا ))
عماد حمدى
محمد الجرايحى من مصر
09 مايو, 2007 01:19 م
الأخ الغالى: مادز
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ظهر من بين سطور كلماتك مدى حبك العظيم لتاريخ وجذورك وهذا دليل أصالتك وكريم معدنك ...

أخى : هؤلاء الأقزام لن يتمكنوا من مناطحة شموخ تاريخنا وحضارتنا ولكن هذا لايمنع من الوقوف فى وجه هذه المخططات وخاصة مخطط الصهاينة فى محاولة سرقة الاهرامات ....!!!!!!

كن جميلاً

أخوك
محمد
mads من مصر
09 مايو, 2007 03:49 م
وحيد
....

فعلاً يا وحيد .. لسه الأهرامات جواها أسرار كتيره لسه مش إكتشفناها ، هى مش محتجة تصويت لكن إحنا محتاجين نقول للعالم إختياركم خاطئ..

((مش عارف دى المرة الكام بس اللى عارفه إنك مراقبنى ,, أتمنى مش تكون الأخيرة))

:)
mads من مصر
09 مايو, 2007 03:57 م
noormohamed
...........

نور .. كل ما فعلته هو أننى عبرت عن رأيي .. قلنا (ايمان وأنا) أننا رافضون ..

أُقدر جيداً كلماتك الصارمة الغير جِدالية بحق حضاراتنا،،
معك حق ..

ولكن معنا حق أيضاً أن نُعبر عن إستياءنا..

وكما قلت هى مُحاولات لتفريغنا من ذواتنا .. بمعنى أنهم لم يحتفوا بإقحامنا فى هذا الواقع الأليم بحسب . ولكنهم يخططون لتهميش حضاراتنا .. إلى محو ماضينا من كُتب التايخ .. يسعون لسلب الأجيال القادمة من أى شئ يُثبت هويتهم وإنتماءهم..

شكرا نور على متابعتك وإن شاء الله هحاول أرسلك الإميل مرة أخرى ..
mads من مصر
09 مايو, 2007 04:04 م
نبيلة غنيم
..........

عزيزتى أستاذة نبيلة .. الفضل لإيمان فى التى جمعت أغلب المعلومات المنشورة ،،

والمقاله مُتاحة لأى شخص يقوم بنشرها حسب قوانين حقوق الملكية الفكرية.

دمتى بكل خير وسعادة وحب.

وربنا يشفى كل الناس..
mads من مصر
09 مايو, 2007 04:11 م
latifatv
........

شئ يوحى بالأسى ..

عندما يقانون بين حذارة عمرها يزيد عن 7000 عام .. وبين تمثال الحرية بامريكا التى لا يزيد عمرها عن 200 سنة!!!

ليتها كانت تنشر الحرية فعلا - كما تدعى - كي يصبح لهذا التمثال معنى!!

أكثر كلمة أثارتنى فى تعليقك: "لازم نحتج كالعادة" .. للأسف كالعادة ..!!

سأقوم بإعداد مقال جديد عن المغرب ..
لعلنا نصل إلى تأريخ واقع أكثرنا يجهله فى الشرق .. تقبلى خالص تحياتى..
mads من مصر
09 مايو, 2007 04:19 م
emadlovesnoga
.............

إذا فنحن أما ورقة بيضاء ..

عظيم جداً .. أخبرتنى - من وجهة نظرك - بمشكلتى .. ومن هنا لى طلبان :
الأول أن تأتى بالأمثله لتوضيح مقصدك ب: "العجرمة والعجرفة"

ثانيا: أن تقترح حلاً لمشكلتى - من وجهة نظرك- ..
كل هذا خشية أن يكون تعليقك تعليقا هداما .. خشية أن يكون نقداً لمجر النقد..

تحياتى لك ولزمبابوى.
mads من مصر
09 مايو, 2007 04:24 م
محمد الجرايحى
..........

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

مرحباً بك يا أستاذى .. لقد أوجزت المقال بجملتك هذه ..
" هؤلاء الأقزام لن يتمكنوا من مناطحة شموخ تاريخنا وحضارتنا"

وللأسف مخططات الصهاينة نجحت وتنجح وتقف أمام العالم كله ولا أحد يقدر يقول لأ ..
إنها مأساه .. كل يوم يؤصلون انفسهم فى كل شئ .. يمحون أوطاننا ويكتبونها باللون الأحمر وبالعند فى البشرية .. دولة إسرائيل .. اللهم امحهم من الوجود وخلصنا من قذارتهم..
meld من مصر
09 مايو, 2007 04:34 م
مادزاوى الجميل,,,


مش دى اول حاجه يجردونا منها انهم جردونا من عقولنا فما بالك بحضاره تكبس عليهم فى عظمتها لن يستطيعوا الوصول لما وصل اليه الفراعنه بالامكانيات التى كانت متاحه للفراعنه انذاك فلا تبأس منهم ......

خارج المناقشه:

بجد معلومات جميله الى خمس دقائق ماضيه كنت احسب برج ايفل وسور الصين العظيم من عجائب الدنيا السبع .....


توكل على الله وارمى حمولك ولا تيأس فنحن معك ونحن الاقوى ونحن الاصح....


meld
jena2006 من مصر
09 مايو, 2007 04:45 م
عبقرينو

معلش يقى المرة دى لن اسكت

يا استاذ عماد امرك عجيب حقا تقول ما تقوله عن مادز ورغم كده تصر على الدخول يا استاذ عماد من يريد الانقطاع فلينقطع بصمت بدون بروبجندا

ولعلم مادز لا يوجد به عجرفة ولا اى من الكلام هذا وكل من عرفه جيدا واقترب منه حقا يعرف انه انسان رائع وافكاره متميزة ومبتكرة فكف يدك عنه


على فكرة ردى هذا ليس لانى محامية عن مادز ولكن لانك فعلا استفزيت مشاعر كل من يعرفوا مادز عن قرب

يا سيدى خليك مع الكاتبة الوحيدة اللى تستحق واتركنا فى حالنا


اسفة يا مادز انى رديت على الاستاذ عماد بس الامر اصبح سمج وليس له طعم فعلا



المهم نعود الى مقالك الرائع

شوف يا غالى مهما فعلوا سوف تظل الاهرامات غصب عن عينهم من عجائب الدنيا التى ياتى لها الناس من كل انحاء العالم

ولقد قرأت ان هذه الشركة قد قررت ان تخرج الاهرامات من التصويت بعد ضغط من زاهى حواس

ومهما حاولوا سوف تظل الاهرامات باقية

لك ارق التحايا



اضراب عن الكتابة من اليوم الى يوم الاحد 13/5/2007
http://jena2006.jeeran.com/archive/2007/5/219352.html
elnomany من مصر
09 مايو, 2007 04:49 م
في سالف العصر والاوان
وفي بلاد الشيطان
اجتمع نفر من الخصيان
ليحجبوا الشمس عن العيان
وعندما عييت منهم الابدان
ونفرمنهم النسان والحيوان
فقئوا عيونهم واصبحوا عميان
{{{{{ سيموتوا بغيظهم }}}}
noormohamed من مصر
09 مايو, 2007 04:54 م
مادز :
ركز فى كلماتى وقتها مش هتشعر بانهم يفرغون ذاتنا ، مش مجموعه من الهواة لااسم لها تقدر تعمل كده ، عزيزى اقدامنا راسخه فلا تقلق على حضارتنا ولا على حضارةاجيالنا القادمة لانها راسخه على مدار الزمان ........

اخى ادعوك الى الاضراب مع بدايه يوم 12 /5 يوم السبت http://nabilagonem.jeeran.com/archive/2007/5/219016.html
emadlovesnoga من مصر
09 مايو, 2007 05:29 م
مادز
00000000
لو لم تقل هذه الكلمات ؛لما تغيرت وجهة نظرى عنك الى الافضل ؛ اصرارك ان تعرف عيوبك بادب جعلنى احترم رجولتك وشجاعتك - فى الحتة دى بس - لسه معرفش الباقى ؛؛؛؛؛ لم يحدث ابدا يامادز انى انتقدت احد لمجرد النقد - نقد هدام كما تقول - احتى اعدى اعدائى لأنى محق وكان واجبا عليك ان تلمس هذا من تعليقاتى عندك على الرغم من خلافى معك ؛ لا عليك عتابى لك - او نصيحتى لك - لن تكون على الملأ ؛ فمن اصول التعاتب ان يكون بين الشخصين المتعاتبين فقط حتى لا يشعر الاخر بحرج وليس على الملأ - شوفت بقى يامادز هى دى اصول اللعبة ؛ لعلك تستفيد لانى اكبر منك ولا يوجد حرج على الاطلاق ان تستفيد منى - العجرمة والعجرفة - سأشرحها لك بينى وبينك ؛ تعرف ياواد يامادز ....؛ اول مرة ادخل مدونة واحده مرتين فى يوم واحد 0000 شايف بقى ياعم ؛ تعرف ده ليه ؛ لانى حاسس انك هتخيب ظنى وستكون كما قال النعمانى لى عنك 00000 لا عليك
ايميلاتى اهى
mido_romantic777@hotmail.com
emadhamdy505@yahoo.com
ويسعدنى تواصلك معى فقط من اجل الاستفادة والافادة
ادعو ربى ان تكون جميلا
عماد حمدى
emadlovesnoga من مصر
09 مايو, 2007 05:39 م
jena2006
000000000
استئذنك يامادز فى الرد ...؛
الاستاذة jena2006 عرفتك فقط انثى حينما قلتى لا تحسبنى محامية عن مادز 000 اولا سيدتى الغالية جئتى شاهرة سيف عصبيتك فى وجهى - حينما قولتى - المرة دى مش هسكت - وكأنك تتوعدينى - jena2006 هل انتى على علم بتفاصيل الحكاية من بادئ الامر 0000 لا ادعى انى اعلم ؛ على العموم لو انك تمهلتى قليلا حتى تعرفى اصل الحكاية ما كان هذا موقفك ؛ سيدتى انا لا افعل البروبجاندا؛ لانى كما قلتها لمادز انا لا التمس شيئا فى جيران الا شيئا واحدا لعلك تفهمنى يامادز وانتى يا جينا ؛ الكاتبة التى تستحق سأظل نعها لانه شرف لى - وحتما انا اترككم فى حالكم ؟ هل انا اطاردك ياجينا ؛ ام الا شادة بالكاتبة امر اغضبك ؟؟؟؟ على العموم انا لم اقرأ لكى ولو كنتى تستحقين الاشادة سأكون اول من يشيد بكتباتك ؟؟؟ يامحامية 000 انتى مدعوه مع مادز للجلوس معى على طاولة العتاب الجمييييل ؟؟؟ فهل تمانعا ؟؟؟؟؟
سأرحل ياجينا حتى تستريحى من بروبجندتى وزوابعى
اشادتك بصديق لم تغضبنى ؛ بل على العكس سعدت للوفاء بينكم وكان واجبا عليكى ان تسعدى للاشادة بشخص رأيي فيها انه كاتبة فذة - لاتغضبى - لعلك تتفهمين مقصدى
منتظر موعد الجلسة ايها المادزاويين
emadlovesnoga من مصر
09 مايو, 2007 05:39 م
jena2006
000000000
استئذنك يامادز فى الرد ...؛
الاستاذة jena2006 عرفتك فقط انثى حينما قلتى لا تحسبنى محامية عن مادز 000 اولا سيدتى الغالية جئتى شاهرة سيف عصبيتك فى وجهى - حينما قولتى - المرة دى مش هسكت - وكأنك تتوعدينى - jena2006 هل انتى على علم بتفاصيل الحكاية من بادئ الامر 0000 لا ادعى انى اعلم ؛ على العموم لو انك تمهلتى قليلا حتى تعرفى اصل الحكاية ما كان هذا موقفك ؛ سيدتى انا لا افعل البروبجاندا؛ لانى كما قلتها لمادز انا لا التمس شيئا فى جيران الا شيئا واحدا لعلك تفهمنى يامادز وانتى يا جينا ؛ الكاتبة التى تستحق سأظل نعها لانه شرف لى - وحتما انا اترككم فى حالكم ؟ هل انا اطاردك ياجينا ؛ ام الا شادة بالكاتبة امر اغضبك ؟؟؟؟ على العموم انا لم اقرأ لكى ولو كنتى تستحقين الاشادة سأكون اول من يشيد بكتباتك ؟؟؟ يامحامية 000 انتى مدعوه مع مادز للجلوس معى على طاولة العتاب الجمييييل ؟؟؟ فهل تمانعا ؟؟؟؟؟
سأرحل ياجينا حتى تستريحى من بروبجندتى وزوابعى
اشادتك بصديق لم تغضبنى ؛ بل على العكس سعدت للوفاء بينكم وكان واجبا عليكى ان تسعدى للاشادة بشخص رأيي فيها انه كاتبة فذة - لاتغضبى - لعلك تتفهمين مقصدى
منتظر موعد الجلسة ايها المادزاويين
emadlovesnoga من مصر
09 مايو, 2007 05:51 م
ااه نسيت
00000000
طالما انك قولت زيمبابوى ؛ يبقى اكيد فهمت انا اقصد مين يامادز 0000 من الاول بقول انك ذكى بس ياخسارة ..... وطالما ان شخصيتها اصبحت مكشوفة لديك ؟؟؟ ما رأيك فى كتباتها يامادز بحق - اليست تستحق الاهتمام - دون باقى الهبابات - عايز رايك بصراحة
mads من مصر
09 مايو, 2007 08:19 م
meld
....
البركة فى ايمان هى اللى جمعت المعلومات دى.


jena2006
........
جينا المدونة مدونتك وأنا مش ممكن أبداً أزعل لما تقررى تقولى كلمة حق بكل جرأة ومش فضلتى السكات.

مهما فعلوا ستظل الأهرامات باقية ..
تلك الكلمة مُلخص لأشياء كثيرة يا جينا .. ربنا يصبرنا.
mads من مصر
09 مايو, 2007 08:22 م
elnomany
........
ليتهم يموتوا ويريحونا من القرف اللى احنا فيه.

noormohamed
...........
I totaly agree with U .. I will apply ur invitation.
mads من مصر
09 مايو, 2007 08:35 م
emadlovesnoga
.............

عماد روميو
لا يهمنى سواء تغيرت وجهة نظرك عنى إلى الأفضل أو إلى أقرب صندوق قمامة
فأنت لا تعنى لى شيئاً مُطلقاً، أراك إنسان تافه بلا فكر ولا مبدأ .. تجوب بين المدونات تُعيثُ فيها فساداً وتقدس شخصية أروى لدرجة العبودية وتُهين المدونين للمرة الثانية!
شخص مثلك أنا أتبرأ منه إلى ان يشاء الله .. وإن كنت أهنتنى مرات ومرات وصمت إحتراما لشعارى المرفوع بالأعلى فأنا أخبرك الآن بأن تحترم نفسك مُستقبلاً وتُراعى آداب الخطابة إن كنت تفقهها.
شخص مثلك يملأ مدونات الصديقات بعنواوينه البريدية وكلمة "أرجو التواصل" .. كم أنت تافه وحقير!.. وإن كان يُسعدك التواصل معى فهذا لن يحدث لأنه لو حدث سيكون وصمة عار فى تاريخى..
أنت إنسان أحمق .. هل تعى هذه الكلمة جيدا؟؟ أنت أحمق .. أ ح م ق
ولم يُجبرك أحد على التكلف والدخول لمدونتى، ومن الأفضل لك أن تبتر هذا الفضول الغبي ..
وباقى الهبابات هم أمثالك من العاجزين الحاقدين .
ولكن كيف ان تتعلم كل هذا وأنت سارق لتلك المقالات وحاذف لتعليقى اذى سبب لك ارقاً وصداعاً فى أذنك الوسطى:

http://up.9q9q.net/up/index.php?f=640XxTY1w

وأظن انت مستنى الفرصة دى .. أوكى يا سيدى .. قبل كده كنت بتبع منهج الدوج والهاو هاو .. دلوقتى أى تعليق سيادتك هتكتبه هحذفه .. أنا إديتك الفرصة على مدار 4 مقالات عشان تثبت فيهم إنك انسان .. لكن للأسف محصلش ..
وكنت بتعامل معاك بحسن نية .. لكن مش هسمحلك تنتهك حرمة مدونتى بعد كده أبداً

وإن كان عندك دم فعلا وبتحس فأنا بقولك إن وجودك هنا غير مرغوب فيه ، لأن أمثالك بيكون عندهم عُقد نفسية كل ما يشوفوا حاجة مستقرة لازم يلوثوها ويثيروا مشاكل على الفاضى ..
إذهب مارس هوايتك فى سرقة المقالات وفى تقديس شخصية أروى (اللى هتفضل جميلة لأن مش واحد زيك هيوقع بينا) وكمان متنساش تكتب إميلاتك فى تعليقات فى مدونات البنات وتترجى التواصل!
إنت مسكين أوى
لا أريد ان أرى اسمك هنا مرة أخرى ..
munaasad من الأردن
09 مايو, 2007 09:40 م
وجهة نظر جديدة من زوايا مختلفة لم نراها مسبقا
بالطبع لا احد يمكنه ان يمحي حضارة ظلت شامخة وتحدت الزمن
فكلمة واحدة لن تلغي حضارة او تنشئ جديدة
فالحضارة جزورها عميقة وراسخة بعمق التاريخ

جميل ياجميل
dodo555555 من مصر
10 مايو, 2007 12:11 ص
مادز الجميل.
هم يضحك وهم يبكى. ألا يكفى ما فعلوه بنا ومازالوا يفعلوه من إحتلال لأراضينا وسلب لثرواتها وإذلال لسكانها؟!
لم يبق إلا تاريخنا ومجدنا حتى يسلبوه هو الآخر!!
fatoma88 من مصر
10 مايو, 2007 01:58 ص
هايل يا مادز انت واختى الجميله ايمان حسان

انا اضم صوتى لكمواقول
(لن تفرغونا من ذاتنا ولن تهشموا حضارتنا ولن تمحو هواياتنا)

هذه مهزله طبعا وعلى رأيك زى ستار اكاديمى
حتى التاريخ عيزين يعملولو مسابقه ويصوتولو

زى ما يكون مش لاقيين حاجه يعملوها
فقالو يلعبو فى التاريخ والحضاره شويه

ياللا هنقول ايه حسبى الله ونعم الوكيل


سلام مادز
سلام يا ايمى يا جميله
jena2006 من مصر
10 مايو, 2007 06:22 ص
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

يا اخ عماد تصدق ان نظرتك ضيقة جداااااااااا الى الامور وانك تحللها على كيفك فقط وعلى ما يرضى هواك ويحقق اغراضك التى لا يعلمها الا الله

انا لم امس شخص اختنا الفاضلة العزيزة والكاتبة المتميزة بمعنى الكلمة اروى بقريب ولا ببعيد بالعكس انا اكن لها كل احترام وتقدير ومحبة خالصة لوجه الله

ولكنى اراك فى كل مدونة تدخلها تحشر الكلمتين دول انك مش ناوى تعود الى هذه المدونة وانه يكفيك اروى اوكى هذا رايك الشخصى انت حر به كليا واروى تستحق كل التقدير باخلاقك الرائعة وكلماتك العذبة وقلمها الذى فرض احترامه على الجميع

لكن دخلت الى مدونة مادز وقلت له انا قررت فعلا مقاطعة التدوين فى جيران - وده قرار نهائى الا من بعض تعليقاتى عند انسانة واحده فقط هى من اشرت انها الوحيدة التى تستحق لقب كاتبة - ودخلت الى مدونة نبيلة وقلت لها نفس الكلام رغم انك لا تعرفها وتدور فى كل المدونات بهذا الشكل

ثم اننى لا اهدد ولكنى مللت من طريقتك العجيبة والغريبة فى الردود وتفخيم نفسك زيادة عن اللزوم يا سيدى ان اى عبقرى او كاتب فظ يتميز بالتواضع هل سمعت عن هذا الاختراع من قبل

انت حر فى رأيك لكن طالما دخلت الى مدونة احد من الشخصيات فلابد ان تحترم فكره وتتحاور معه اذا اختلفت معه بالرأى باسلوب راقى والا فلترحل يا سيدى بصمت

ويا سيدى اشكرك لا احتاج الى مدح ولا زيارتك فى مدونتى اصل مدونتى ملكية خاصة فقط لاصحاب القلوب النقية الحساسة

ونعم يا استاذ عماد لدى كل كل تفاصيل الحكاية من بدايتها الى نهايتها والدليل ردود مادز التى قمت بحذفها على ردوده على مدونتك

وعلى فكرة جينا غير ايمان غير مادز يا سيدى فلا تلمح بين سطورك اننا شخص واحد فمن حضر لقاءات المدونين المصريين يعرف الشخصيات الثلاثة جميعا

والحمد لله نعم جميعا عائلة واحدة متماسكة ومتحابة

ويكفى هذا يا سيدى

ولن اقول اكثر من هذا بعد كلام مادز

سلام
SALAMHLAW
10 مايو, 2007 09:10 ص
اخي العربي :
اذا اردت ان تعرف : من أنت؟؟ وأين أنت ؟؟ وماذا يراد منك؟؟ وماذا يبيت لك ؟؟ فاقرأ بإمعان وروية هذه الوثيقة !!!!

إن البحر المتوسط شريان حيوي لمصالح بريطانيا الآنية والمقبلة,فهو جسر بين الشرق والغرب , وممر طبيعي لآسيا وأفريقيا , وملتقى طرق العالم . ولتأمين حماية ناجحة للمصالح الأوربية المشتركة لابد من السيطرة عليه , وعلى شطآنه الجنوبية والشرقية . إذ أن من يسيطر على هذه المنطقة يمكنه السيطرة على العالم إن الخطر في هذه المنطقة ( منطقة البحر الأبيض المتوسط ) يكمن في تحررها وتثقيف شعوبها ، وتطورها وتوحد اتجاهاتها لهذا ينبغي على الدول ذات المصالح أن تعمل على استمرار تأخرها وتجزئتها وإبقاء شعوبها جاهلة متأخرة 0 وان تعمل على محاربة اتحاد هذه الجماهير او ارتباطها بأي نوع من الروابط الفكرية او الروحية او التاريخية وإيجاد الوسائل العلمية لفصلها عن بعضها البعض 0 ويعيش في شواطىء البحر المتوسط الشرقية والجنوبية بصورة خاصة شعب واحد تتوافر له وحدة التاريخ واللغة والدين ومقومات التجمع عامة فضلا" عن نزعاته الثورية وثرواته الطبيعية الهائلة 0

فماذا تكون النتيجة لو نقلت هذه المنطقة الوسائل المدنية ومكتسبات الثورة الصناعية الاوربيه ؟ وانتشر فيها التعليم والثقافة ؟ إذا ما حدث ذلك فسوف تحل الضربة القاضية بالأمبرطوريات القائمة فهل لديكم أسباب أو وسائل تحول دون سقوط أمبرطورياتكم وانهيارها ؟؟ أو تؤخر مصير الاستعمار الأوربي وقد بلغ ذروته , وأصبحت أوربا قارة عجوزا" استنفذت مواردها وشاخت معالمها بينما العالم الأخر(( المنطقة العربية)) لا يزال في مطلع شبابه يتطلع إلى مزيد من العلم والتنظيم والرفاهية إن إقامة حاجز بشري قوي وغريب على الجسر البري الذي يربط أوروبا بالعالم القديم ويربطهما معا" بالبحر المتوسط بحيث يشكل في هذه المنطقة وعلى مقربة من قناة السويس قوة عدوة لشعوب المنطقة وصديقة للدول الأوربية ومصالحها هو التنفيذ العملي العاجل للسبل والوسائل المقترحة .

هذه هي مهمتكم أيها السادة وعلى نجاحها يتوقف رخائنا وسيطرتنا مؤتمر لندن للفعاليات الاوربيه السياسية والاقتصادية والأيديولجيه سنة 1005 م منقول عن الاديب الكبير المرحوم حامد حسن بالطبع ان الولايات المتحدة الامريكية أيقنت حقيقة أهمية هذه المنطقة فأخذت بالفكرة و وتبنتها و باشرت بت
نور..كلمات خاصة
10 مايو, 2007 09:37 ص

أخي العزيز مادز ..

أختي الكريمة ايمان حسان ..

سأعود باذنه لقراءة ما كتبتم بتأني ..

حتى ذلك الوقت صباح الورد ..
noormohamed من مصر
10 مايو, 2007 10:27 ص
هاى مادز واسمحلى ف السطرين دول فى مدونتك ...

الاخ عماد حمدى انت غريب فعلا ، غريب ....
انا قرأت للكتبه الرائعه اروى ومش محتاجه رايى لاننا كلنا بنحبها وقرأت اخر ماكتبت ووجدته جميلا ...وانا لااعرف اصل الخلاف ولكنى احب ان اقول انك تديره بطريقه مستفزه لدرجه تجعل الاخرون يرفضون التجاوب معها .ثم ياسيدى انت محسسنى ان عمرك اقل من 22 بكلماتك الغريبه وبطريقتك فى النقد الذى لااعرف ماهيته و............و....وخلينا نعمل زى المثل المصرى شيل ده من ده يرتاح ده عن ده ...
المهم الكل يرتاح وربنا يوفقنا كلنا

نووووووووووووور
نور..كلمات خاصة
10 مايو, 2007 10:33 م

أخي العزيز ..مادز ..

أختي الفاضله ..جينا ..

أخي الفاضل ..عماد ..

أنا فعلا مصعوقة جدا جدا جدا...

مما قرأته هنا في التعليقات..

لدرجة انني لا استطيع التعليق على الموضوع القيم موضوع الأهرامات ..

ويبدو لي ان القصة ذات ابعاد لا افهمها ابدا..

وسأعود يا مادز الى مواضبعك السابقة واقرأ التعليقات لأفهم قليلا ما يقال عني ..

وانا في غفلة من امري ..

فانا عندما ادخل الى مدونتك وبصدق وكثير من المدونات لا أقرأ التعليقات كلها ولا حتى ربعها ..

سأقول الآن المهم جدا جدا الى..


.........الأخ عماد حمدي ...........

........أقسم بالله العظيم .........

أن ذكرت اسمي بأي مدونة بالشكل الذي ذكرته هنا ..

وبأختصار شديد حتى تكون الأمور واضحة جدا لا لبس فيها ..

ان ذكرت اسمي او لمحت عني في اي مدونة ..

فانني وبكل اسف سأضطر الى ..

.....حذف كل تعليق تتركه في مدونتي .....

......ويؤسفني جدا ما تفعل .........

......انا هنا شخص عادي جدا........

أحب وأقدر كل المدونين وعلى رأسهم صديقي العزيز جدا ..

.............مادز ..................

.............وجينا .................

.....والسيدة الفاضلة جدا نبيلة .....

ويبدو لي انني مضطرة لملاحقة تعليقاتك لقول نفس الكلام ..

في كل مدونة تسيء فيها لهؤلاء الكتاب الرائعين جدا والذين لهم كل

الودوالاحترام والتقدير ..

.........فارجو أن تتعقل ............

لست من الذين يفتتنون بالمديح ..

وفي طبعي من العدالة ما يكفيني لأقول لأبي انك مخطأ بعينه ..

ويعرفيني جيدا من يخبرني ..

..........عماد حمدي ..........

.........انتبه لنفسك .........

ولازال لك عندي رد في مدونتي عندما أصل اليك ..

......سلام خاص لكل صاحب عقل........

onfire من مصر
11 مايو, 2007 04:53 ص
i wrote a comment where is it???
emyemyemy من مصر
11 مايو, 2007 08:47 ص
مادز إسمحلى من فضلك عندى كلمة للأخ عماد

يا ريت يا عماد كفاية كدة وبلاش إسلوبك وطريقتك المستفزة جدآ .
إحنا هنا فعلآ عائلة واحدة وتربطنا علاقة صداقة قوية جدآ بعيد عن التدوين ومش عاوزين أى شخص يعكر صفو صداقتنا واستمتاعنا بقراءة موضوعات مهمة جدآ
مش فاضينلك يا أخ عماد ولا فاضيين للإنشغال بتعليقاتك وهجومك على مادز الجميل جدآ رغم أنف أى حد .
والحقيقة كلام الفاضلة أروى وفر كلام كتير كان ممكن يتقال .
ولذا أشكرك يا أروى لأنك فعلآ إنسانة محترمة جدآ وكلنا بنحبك وأنا شخصيآ سعيدة جدآ بردودك على التعليقات بمنتهى الصدق والنضج .

شكرآ يا أروى
شكرآ جينا
شكرآ مادز الجميل جدآآآآآآآآآآ .
اشتياق من فلسطين
11 مايو, 2007 09:16 ص
العزيز الغالي مادز ...
الحبيبة الغالية ايمان ..

مصر بكل ما فيها تسكن قلوبنا جميعا ..

والعظمة للبلاد والأماكن هي من تجسد ذاتها وليس الافراد من يجسدوها ..

فحينما أود زيارة بلد ما هذه أمنيتي طبعا في ظل هذا الحصار سأختار ما تشتاق اليه نفسي وروحي وليس من أجل شيء عجيب في بلد ما ..
ربما الاجانب من يبحثون عن العجائب منهم من زار مصر مرات ورغب في زيارتها ثانية ومنهم من يريد أن ير العجائب فقط وهو قد زار مصر قبل ذلك فبالتأكيد لابد وأن يبحث عن عجيبة أخرى وهكذا ارضاء الناس غاية لا تدرك ولهذا يا غالي اقلب الصفحة ولابد من تحديثها بمقال جديد ..

دمت لنا عبقريا تسكن قلوبنا ..
fatoma88 من مصر
11 مايو, 2007 11:24 ص
اعذرنى يا مادز عدت للتعليق مره اخرى عندك بس مش على المقال
على الاستاذ عماد
لانى قرات جميع تعليقاته فى هذا المقال وكمان تعليقه على مقالك اللى فات

يا استاذ عماد
بالنسبه لقولك فىتعليقك الاول ان مادز يزعم صداقته بالجميله ايمان
بيتهيألى رد ايما فى انها يشرفها ان تكون الوجه الاخر لمادز اكبر دليل على انهم اصدقاء جدا فأرجوك لا تعكر صفو تلك الصداقه الجميله
ومن غير حتى مااقرأ رد ايمان عليك
فانا وحده من الذين يعلمون الصداقه الجميله بين مادز واختى الغاليه ايمان حسان وربنا يديم عليهم تلك الصداقه الجميله
اما بقى بلنسبه لموضوع الصين
واضح انك مش فاهم الموضوع خالص
يعنى هو مادز كل ما هيروح اى شارع هينقى بلد على مزاجه يكتبها الموضوع مش موضوع ان مادز اللى بيزعم اصلا علم البلد مش احنا اللى بنحطه بمزاجنا
يارب تكون فهمت حاجه
ياريت تكون فهمت زى ما مادز قلك

بالنسبه لتعليقك على هذا الموضوع
مادز لا يوجد به اى عجرفه كما قولت بالعكس انا اعتقد انه يكتب كتابات عبقريه تدل على عقليته المتفتحه وثقافته الواسعه

وانا برضه عاوزه اقولك زى ما اختى جينا قالت
اللى عاوز ينقطع ينقطع مره واحده
مش كل شويه تدخل وتعلق

وارجو منك الا تعكر صفو عائله جيران الجميله وتعكر بين الاصدقاء

معلش يا مادز انا طولت شويه
وبصراحه كان نفسى اطول اكتر من كده
اصلى متغاظه اوى

سلام يا اجمل مادز
wenda من مصر
11 مايو, 2007 03:00 م
مازد

مش حيقدروا يعملوا تاريخ جديد او عجائب تانية
وعجائب الدنيا ليست سبع بل ملايين
انظر الي خلق الله هذه من عجائب الدنيا الانسان نفسه بتكوينة وشرايينه و و و من عجائب الدنيا
بس العجائب بتختلف
من صنع الخالق وصنع الانسان

وطبعا صنع الله افضل من اي صنع....

ماتخافش مهما عاملوا مش حيقدروا يمحوا تاريخ محفور في كتب وعلى جدران اثارنا الفرعونية المصرية...

اكنهم بيضحكوا على نفسهم وحيضحكوا العالم عليهم....

في انتظار تواصلك...
والا انت يا مازد لك نوعية معينة من المدونات تدخلها يعني اقصد
انك بتحب الثقافية فقط

مدونتي دينية بشكل مختلف جدا وبلغة الشباب وسيسعدني تواصلك...
wenda من مصر
11 مايو, 2007 03:12 م
مازد

مش حيقدروا يعملوا تاريخ جديد او عجائب تانية
وعجائب الدنيا ليست سبع بل ملايين
انظر الي خلق الله هذه من عجائب الدنيا الانسان نفسه بتكوينة وشرايينه و و و من عجائب الدنيا
بس العجائب بتختلف
من صنع الخالق وصنع الانسان

وطبعا صنع الله افضل من اي صنع....

ماتخافش مهما عاملوا مش حيقدروا يمحوا تاريخ محفور في كتب وعلى جدران اثارنا الفرعونية المصرية...

اكنهم بيضحكوا على نفسهم وحيضحكوا العالم عليهم....

في انتظار تواصلك...
والا انت يا مازد لك نوعية معينة من المدونات تدخلها يعني اقصد
انك بتحب الثقافية فقط

مدونتي دينية بشكل مختلف جدا وبلغة الشباب وسيسعدني تواصلك...
mads
11 مايو, 2007 05:29 م
munaasad
........
لذلك كان لابد من موقف .. لابد من كلمة تُقال.

dodo555555
..........
بالظبط .. لم يكتفوا بالحاضر والمستقبل القريب .. فراحوا يُجردونا من ماضينا العريق!

fatoma88 1
............
نحن لها بالمرصاد.
mads
11 مايو, 2007 05:30 م
munaasad
........
لذلك كان لابد من موقف .. لابد من كلمة تُقال.

dodo555555
..........
بالظبط .. لم يكتفوا بالحاضر والمستقبل القريب .. فراحوا يُجردونا من ماضينا العريق!

fatoma88 1
............
نحن لها بالمرصاد.
mads
11 مايو, 2007 05:40 م
SALAMHLAW
.........

عزيزى هذا هو حال تلك المنطقة منذ بدء ظهور التكتلات وتاقوى العالمية ، فهى ليست مؤامرة مستحدثة فى القرن الحالى أو حتى القرن الماضى .. لقد خضعنا تحت ذل الإستعمار منذ قرون طويلة .. بداية من الهكسوس فى العصر الفرعونى حتى الصهاينة فى العصر الحالى .. خضعنا لمختلف أنواع الإستعمار حتى تطور إلى ما يسمى بالغزو الفكرى .. لم يعد إستعمارا إقتصادياً تقليدياً كما كان يحدث فى الماضى،
ثم طوروه وهذبوه وجعلوا منه إستعماراً لطيفاً فى ظاهره .. شنيعاً فى باطنة .. عندما إستحدثوا العولمة!
واجبنا إحباط ى محاولة لهدمنا أكثر من ذلك وتشجيع كل فكرة جديدة نابعة من شباب هذه الأمه ..فيفهم الخير الكثير.
mads
11 مايو, 2007 05:50 م
onfire
......
مليش دعوة .. إكتبه تانى يا دكتور..
:)

اشتياق
......
وجهة نظرك .. أحترمها كثيراً .. خصوصا أننى أعرف إلى أى عجيبة تشتاق إشتياق!
:)

wenda
.....
الكلام اللى قلته يا ويندا مفيش عليه إختلاف ، لكن إحنا بنتكلم عن العجائب المعمارية على مستوى العالم .. يعنى مثلا لما تبنى مبنى معمارى بحجم الأهرمات بالإمكانيات اللى كانت متاحة أيام الفراعنة ويفضل موجود بحالته كما هو لقرووون طويله فده يُعتبر عجيبة!
والعجائب دى دليل لى حضارات وشعوب عظيمة .. ليس من المنطق تجاهلها!

بخصوص التواصل فأنا مفيش حاجة تمنعنى أبداً من دخول أى مدونة طالما تُقدم محتوى جيد مهما كان إتجاهها.. إن شاء الله هتواجد عندك بس بشرط إنك مش تزعل من لو قمت بنقد شئ لا يعجبنى .. إتفقنا
:)
mads
11 مايو, 2007 05:55 م
جينا
نور محمد
أروى
فاطمة
إيمان
....

شكراً يا من لا تنتظرون شكر على كلمة حق قلتوها..
وشكراً أيضا لمن كان فى نيته قول الحق، وخشى من الوقوع فى مزيد من المشاكل

شكرا لكل الأصحاب والأحباب.
:)
joe75
11 مايو, 2007 07:33 م
صديقي الجميل مادز

لا يمكن لأحد أن يعيد صياغة أو تقييم تاريخ ضاربة جذوره في الأرض وبقي ما بقيت الأرض .. أستغرب كيف يريدون تحويل التاريخ الى برنامج تلفزيوني ربحي .. كبرامج الهواة .. ربما لأنهم هواة وربما لأننا في زمان لا يعرف قيمة لشيء قيـّم ..
ان كان هناك عجائب حضارية حقيقة .. فستكون الأهرام على رأسها.. من هذا العبقري الذي يتحمـّل وزر محو تاريخنا بهذه الطريقة ..
ـ لو كان الأمر لي وسألوني ماهي أولى عجائب الدنيا السبع .. لقلت لهم .. جورج بوش ...
في زمن أرعن كهذا ..
ـ تحيات لك يا صديقي وشكرا لجهودك الواضحة في ما تكتبه ..
BassamBadri من فلسطين
11 مايو, 2007 07:50 م

صديقي مادز .. إنها ولا شك محاولة دنيئة لتشويه أولى عجائب الدنيا قاطبة .. لضرب الحضارة المصرية والتقليل من شأنها .. بل لتهميش حضارة الشرق ككل ..

ولا تخفى الأبعاد السياسية والاقتصادية عن هذه المؤامرة الدنيئة .. التي تحاك بليلٍ للنيل من حضارة مصرنا العظيمة .. وحضارة الشرق ككل ..
[إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا (15) وَأَكِيدُ كَيْدًا (16) فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا (17)]
[سورة الطارق]
[إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ] [من الآية 36 - سورة الأنفال]

---------------------------
واحترس يا صديقي من محاولة اختراق الصف المادزوي .. بإثارة الانقسام والتحزب هنا وهناك ووسائلهم في ذلك افتعال المديح لهذا والذم لذاك .. وهذا ما حذرت منه في البند السادس بمقال (أمراض التدوين) : "الانقسام والشللية"

بسام البدري
miro1983 من مصر
11 مايو, 2007 10:23 م
لا حول ولا قوة الا بالله على كل ما يحدث سواء بالاهرامات او باصحاب المدونة ...
اعتبركم اصحاب الموقع الذي احرص على متابعة معظم مدوناته ..فهل تتركون ما يشتتكم ؟!!!
emadlovesnoga من مصر
12 مايو, 2007 04:32 م
مادز
0000000000
ماذا اقول لك ؟ بل انا الذى اتأسف لك ايها الوضيع لظهور اسمى فى مدونة حقير مثلك تخرج منه مثل هذه الالفاظ والتى لا استطيع ان اكررها 00000 فماذا اظن بانسان يتفوه بمثل هذه الالفاظ الا انه تربية الرصيف ؛ كان من الممكن ان اؤذيك فى دراستك لكن اخلاقى لا تسمح لى بذلك - يعنى كان ممكن تلاقى نفسك شايل كام مادة - واصدقائى الذين يودون المجاملة كتير - على العموم نفكر فى الموضوع ده - زى ما ذكرت لك سابقا هذا ليس تدوينا وانما جلسات مصطبة تفعلونها مع بعضكم ولا يشرفنى ان اكون واحدا منكم - تذكر انى اذهب الى مدونات البنات واطلب التواصل ايها التافه الغبى - انا لا اطلب التواصل الا مع من اشتم فيه رائحة انه الثقافة التى تفقدها وامثالك بغض النظر عن كونه رجل او انثى - كيف سمحت لنفسى على ان ارد على مثلك ؟؟؟
ثانيا جينا وايمان وفاطوما 00000 الخ لابد ان يدافعوا عنك لانهم مثلك - انا لا اشتمهم لسمح الله - وهل ترى انى بمجرد ان اشبههم بك انى اشتمهم ؟؟؟؟؟ سنرى رد فعلهم 0000 اريد منكم مثقفا واحدا يستطيع ان يواجههنى 0000 قالت واحده منهم - لا اذكر اسمها ولا احب ان اذكره -ان الكاتب المثقف متواضع ...؛ فانا بالفعل شديد التواضع مع من هم اعلى منى علما وثقافة فقط ليس مع امثالكم 0000 مع استاذى هيكل ود عبدالحليم قنديل - حمدين صباحى - مصطفى بكرى - د يحي قزاز - مجدى الجلاد 0000 هل تسمعون عنهم ؟؟؟ لا اظن ؛ لجبنك رجوتنى الا ادخل مدونتك ثانية لانك ربما تعلم انى احضر لك شيئا من العيار الثقيل سوف تراها قريبا 0000 لى رجاء عندك 0000 عدم ذكر اسمى ثانية على لسانك النجس حتى لا تلوثه ؛ اردت فقط ان اوقفك عن حد غباءك وعدم التطاول على من هم اعلى منك علميا وثقافيا 00000000 انظر الى كتاباتك ستعرف انها هبابات
لو انك رسبت فى دراستك لا تظن انى انا السبب يا 0000000 محمد ؛
كن مؤدبا 0000 كن مثقفا 0000 كن راقيا حتى تكون جميلا
magdasuleiman من الكويت
12 مايو, 2007 06:10 م
الرائع مادز :
إنهم يغيرون الخرائط .. يغيرون البشر .. يتلاعبون بالعرب .. يتحكمون في المصائر ..
فهل تستكثر عليهم أن يغيروا التاريخ ..
مقال رائع .. تشاركت فيه مع المعتزة بدينها إيمان ..
دمتما متألقتان وتقبلا تحياتي
mads
12 مايو, 2007 11:03 م
joe75
.....
صديقى المناضل جو

"بوش" نحن الذين جعلنا منه عجيبة!
بصمتنا وتجاهلنا لكل المكائد والحروب على الإسلام .. أفصد على الإرهاب!

كنا فين يوم انضرب الأفغان؟ والعراق .. بل ولبنان .. وطنك ووطنى ووطننا .. وأين سنكون عندما يفعلها مع ايران؟!

سيسألنا أولادنا أسئلة محرجة
سنقف أمامهم غير قادرة أفواهنا على التحدث .. غير قادرين إلا على الندم!
mads
12 مايو, 2007 11:12 م
BassamBadri
...........
د.بسام
أحييك على تقبل رؤيتى باستخدام مصطلح (كشرقيون)
فالمؤامرة غير مقتصره على حضارة مصر .. وحضارة مصر حضارة شرقية
والشرق هو ضحيتهم على مر العصور!

----------
قسماً لن يتأثر الصف المادزاوى بسسب عقول تجرها الحمير! .. ستبقى أروى صديقة عزيزة وشريكة فى النادى المادزاوى ..

دمت بكل خير يا صديقى الفلسطينى.
mads
12 مايو, 2007 11:14 م
miro1983
........
لا تقلقى يا أميرة
لا تقلقى أبداً

:)
mads
12 مايو, 2007 11:32 م
emadlovesnoga
.............
بالرغم من إنى قلتلك فى اخر رد عليك:
"لا أريد ان أرى اسمك هنا مرة أخرى"

لكنك الظاهر مخدش بالك منها كويس ..

وبالرغم برده من انى قلتلك لو علقت تانى هحذف تعليقاتك -اتضح ليا انى مش لوحدى اللى بيحذف تعليقاتك من مدونته-
وبالرغم من ان سيادتك شغال شتيمه فيا على مدار اخر 4 مقالات فى مدونتى

لكن انا مش هحذف تعليقك لأنى مش متعود احذف تعليق حد الا فى حالات نادرة جدا - لسة محصلتش - بتكون خاصة بالتعدى على الدين..

المهم .. كنت عاوز أقولك بس إن لو اصحابك ساعدوك فى انك تأذى واحد دراسياً عشان انت عندك عقدة منه خارج مجال الدراسة فأنا بقولك انك تبقى انت واصحابك أصدقاء سوء.

كمان عاوز أقولك اوعى تفتكر بعد تهديدك ده انى هاجيك وأبوس اديك عشان ترحمنى .. لا لا لا انسى يا أخ .. أولا احنا كليه محترمة والحمد لله كل المعيدين والدكاترة اللى عندنا يعرفوا ربنا كويس أوى وأخلاقهم عالية جدا وقدوة لينا فى مجالات كتير مش بس فى الهندسة.
وثانيا: أنا ثقتى فى ربنا كبيرة جدااااااااااااااااااااااااااااااااا
يعنى عارف وواثق ومتأكد إنى هاخد حقى على قد تعبى مش أزيد ولا أقل.

ولعلمك أنا سيبت تعليقك مش حذفته عشان هيجى يوم وافكرك بيه لو - أنا - كنت لسه عايش.

ربنا يهديك.
mads
12 مايو, 2007 11:48 م
magdasuleiman
.............
الأكثر روعة .. أساتذة ماجدة ..

أشكر معكى إيمان حسان على إعدادها لغالبية ما جاء فى هذا المقال ..

ولابد لنا من موقف ..
نعم أستكثر عليهم التلاعب بالتاريخ .. وأستكثر عليهم تحكمهم - بإذن الله - فى العالم ومصائر الشعوب ..
ليتهم يعرفون الاسلام حق المعرفه ..
لتراءت لهم عظمة إدارة الدنيا فى سبيل الفوز بالدنيا والاخرة!
doctorbob1 من الأردن
13 مايو, 2007 12:15 ص
انتهى الإضراب

ماذا حدث؟؟؟
هل أشرقت الشمس من مغاربها
؟
هل توقفت الأرض عن الدوران
؟
هل عم العدل بين الناس
؟
هل تم محاكمة المسئولين
؟
هل تم اعتقال زعماء مافيا العلاج
؟
هل شفيّ ملايين المصريين
من هذا الداء اللعين
؟؟
هل أعدنا البسمة لميدو نجل خالد الصاوي
أم خذلناه
؟؟
هل كنا بحجم المسؤولية
؟
التي تمليها علينا ضمائرنا
؟
هل التزم المدونين بالإضراب
؟
هل وصل صوتنا للفضائيات الكونية
؟
هل تدخلت منظمات حقوق الإنسان
أو حتى الحيوان
؟؟
يا الله كم نحن بسطاء
!!
أصدقائي
ادعوكم من جديد
لنقف معاً يداً بيد
لا نمتلك من قوة غير أن نكون جيران
للجار على الجار حق
لنمضي معاً بحملة الخير
.......
بوب

mads
13 مايو, 2007 12:35 ص
doctorbob1
.........

انت مستنى الساعة 12 عشان تكتب التعليق ده فى المدونات يا دوك؟

على فكره اشتياق طلع عندها حق وأنا احترمت كتير وجهة نظرها بخصوص الاضراب ..

"يا الله كم نحن بسطاء"

أتمنى لو تنجح الفكره الجديدة ..

بدلا من أن يدعونى كل الاصدقاء للإضراب!

اللهم اشفى خالد الصاوى ..


stepone من الأردن
13 مايو, 2007 02:07 ص
الاخ مادز
صديقي
لن يستطيعوا فالاهرام رغم انوفهم جميعا اعجوبة في الشكل والاسرار والقدم
على مر الزمن

ولربما دخلت مدونتي
لاني الان اعمل على تشجيع التصويت

ويكفي مصر والعرب فخرا ان الاهرامات
معروفة في كل بقاع العالم
ويزرها السياح من كل الامصار
ونقبهم الحساد على شومه

تحياتي لكم وللاخت ايمان
تيسير
doctorbob1 من مصر
13 مايو, 2007 03:33 ص
النشيط مادز
احترم وجة نظر الاخت اشتياق ولكن ليس بالضرورة ان يحدث الاضراب اثر مباشر
ولكني ارى انه قد سلط الضوء على مافيا العلاج
وهذا مهم جداً بعملية نشر الوعي بين المدونين
كما تفعل انت ببعض مقالاتك الهادفه
ولا ادري لماذا اعترض البعض على فكرة الاضراب وهنالك الكثير من الدعوات التي تم الاعلان عنها في جيران لم تلقى اثراً ولا استجابة من قبل الكثير من المدونين
انني ارى اننا قد نجحنا بتسليط الضوء على هذا الموضوع
واعلمك ان الموضوع قد عرض على نقابة الصحفيين بمصر وقد قامت الجزيره مباشر
بتصوير المدون الذي حمل على عاتقه هموم هذا المرض اثناء عرضه للموضوع بنقابة الصحفيين
ولكن وبصراحه ان البعض ممن اعترضوا على هذا الاضراب قالوا من خلف الكواليس (ان هذا هم مصري بحت ليس لنا علاقة به)
وانا بقول يا عيب العيب
والكلام مش ليك هم عارفين انفسهم
تحياتي


اشتياق من فلسطين
13 مايو, 2007 04:47 ص
العزيز الغالي مادز ...

أنا أيضا أحترمك جدا جدا ..
أحترم هدوء عقلك الذي يضجر بالعبقرية المشعة ..
مادز ..
ربما يتقول الناس بعض الأقاويل ولكن تبقى الحقيقة هي ما تعتبر دليل واضح يدين صاحبها ..
أنا مع علاج الأستاذ خالد الصاوي شافاه الله وعافاه..
وفي مدونة بوب كنت من أشد المتابعين لتلك القضية وبتفعيلها أيضا ولكن للأسف لم أجدها إلا ضجة جيرانية ..
نحن أمام شخصية لها احترامها وتقديرها تعاني وتتألم من أجل شيء ملموس في مقابل العلاج ..
هل الإضراب شيء ملموس ؟
الدكتور بوب أخبرك بأن هناك من تحجج بأنها هم مصري بحت .. ربما تناسى من أخبر بوب بذلك .. أن المرض لا يعرف جنسيات أبدا .. وأن مصر هي مرجع حضاري في العلاج وفي كل شيء أيضا ولا داعي لما يسيء لعروبتنا ..
دوما أعرب عن إعجابي بكم كمصريين متحدين إلى جانب بعضكم البعض وتمنيت لو أن الجميع يحذو حذوكم في ذلك ولو حتى توجه إليكم الاتهام بالشللية ..
لا أؤيد بأن ذلك يعتبر اتهام أبدا .. بل أعتبره مفخرة لكل بلد يحتضن أبناءها بعضهم البعض ومن ثم يحتضنون أبناء عروبتهم ....
لسنا هنا بصدد ملايين من البشر يحتاجون هذا العقار ولست متفائلة بأن القوانين ستتغير بسبب إضراب المدونين العرب عن التدوين مدة كذا يوم ..
ما أنا مقتنعة به بأن الأستاذ الصاوي مسئوليتنا كما هو مسئولية أسرته ..
وقد كنت ولازلت على استعداد المشاركة لمساعدته بشتى الوسائل الملموسة التي تؤدي إلى شفائه بإذن الله ..
هل الإضراب عن التدوين يعتبر شيء ملموس ؟
من كان حديثه كثيرا كان فعله قليلا ..كما أنه من أراد المساعدة المادية فلا داعي للحديث عنها أصلا وخاصة على سطح المدونات وكأنها دعاية شخصية ..لذا الأجدر أن أصمت هو أزكى لي ..
دمت بكل الخير وكم أدعو الله لك دوما بالنجاح والتفوق والتميز وأن تحصل على أعلى الدرجات والمراتب ..
يا رب تحقق لك كل ما بتتمنى يا مادز ..
doctorbob1
13 مايو, 2007 05:08 ص
الاخت اشتياق

رغم احترامي لوجهة نضرك ولكني اعتب عليك عتب المحبين بقولك
(وفي مدونة بوب كنت من أشد المتابعين لتلك القضية وبتفعيلها أيضا ولكن للأسف لم أجدها إلا ضجة جيرانية )
يبدو انك لم تتابعي التعليقات والبيانات التي كنا ننشرها حول تطورات الحملة ان ما كان يؤخرنا هو عدم اكتمال شروط جيران لأجل اطلاق الحملة مثل ان يرسل لنا الاستاذ خالد الصاوي تقارير طبية ورقم حساب ونحتاج الى غطاء قانوني لأجل اطلاق حملة جمع تبرعات
الموضوع مش موضوع فزعه ولا ضجه جيرانيه
الموضوع لسه بنشتغل عليه
صدقيني
ايام وبنبداء في الحمله...طولي روحك
تحياتي
onfire من مصر
13 مايو, 2007 06:36 ص
iam not writting my comment again
but.....

i maybe wanna say some kind of words about what's going on here about " that " emad .. he is one of them no thing more or less
of course u know what i mean
so let it go!!.

then try to forget about it
concentrate in your study

iwanna say hi to jena .. how you doing dear..


that's it


be cool
أهدني مقالك في حب فلسطين من فلسطين
13 مايو, 2007 10:59 ص
العزيز الغالي مادز ..
أستأذنك:
أخي العزيز د. بوب ..

أشكر اهتمامك وأعتز بكلماتك وأحترمها ..

ربما كانت هناك اجراءات روتينية تعرقل المسيرة ..

لقد كنت أتابع التعليقات وكل ما يمت للموضوع بصلة وفي مقال لجيران طلبت من حلا الاسراع ولكن حقا وجدت التأخير من السيد الصاوي في ارساله للبيانات وهذا ما جعلني أقف قليلا لأتمحص وأنتظر وأترقب ولكن في اعتقادي قد طال الانتظار ..

ما سنقدمه للصاوي هو حقه علينا كزملاء له نشاركه ما يضيره ويؤلمه فلم التأخير ولم التمهل ..

المرض لا يتوقف عن مسيرته ونحن لابد وأن نجابهه بذات الخطى ..

عموما أخي بوب أنا في كل الأحوال معكم ولكن بصفة ملموسة تكون قادرة على إيقاف اجتياح المرض وصده ..

وأنا ومن خلال منبري في مدونة عاهدت الله ووطني ألا أضيف اليها إلا ما يخدم قضيتها سأكون على استعداد لاستقبال كل ما يفعل قضية الصاوي بشكل ملموس يساهم في شراء علاج من خلاله يستطيع صد مرض يزحف به نحو خطى ثابتة نهايتها معروفة ..

وتحت كل ظروف القهر والحصار سأعمل كل ما بجهدي لاختراق كل الحصون والوصول الى هدف نسمو به جميعا نحو الارتقاء بانسانيتنا ..

سأتوشح بالصبر وأنتظر وأترقب ..
داعية الله لكم بالتوفيق والنجاح في المضي قدما نحو كل ما يخدم قضايانا المصيرية ..
mads
13 مايو, 2007 01:30 م
stepone
.......

صديقى الأستاذ تيسير ..

أولاً: أنا لا أملك غلا ان أشكرك على جهودك فى سبيل تشجيع العرب والشرقيون على التصويت من أجل تاريخهم

ثانيا: هذا لا يمنعنى من الإختلاف مع حضرتك .. فالنتيجة أصبحت محسومة الآن .. لذلك - من وجهة نظرى - أن نقاطع هذا الاستفتاء الباطل حفاظاً على شئ من كرامتنا ..

ثالثا: دُمت محبا للوطن مُحافظا على تاريخه من أجل الأجيال القادمة.
mads
13 مايو, 2007 01:44 م
doctorbob1
..........
إن كان الهدف فعلا من الحمله هو تسليط الضوء على مافيا الدواء فأنا أقدم التهانى للجميع .. لقد نجحتم.
ولكنى قرأت عند الأستاذة نبيلة أن هذا اليوم سيكون هو اليوم العالمى لمناهضة مثل هذا المرض اللعين - حفظك وحفظنا الله وشفى أخينا خالد - تساءلت كيف سيكون يوماً عالميا ولا يوجد إمكانيات تسمح بذلك .. ولا حتى على المستوى العربي .. ولا تحزن إن أخبرتك بأنه لا شئ حدث على المستوى المصرى ..
حملة بمثل تلك الخطورة تحتاج تنظيماً وإمكانيات من شأنها ان تضع أقدامنا على أول الطريق .. فالقضيه ليست قضية شخصية للأستاذ خالد - شفاه الله - ليس لدى إحصائية بالأعداد الحقيقية لحاملى هذ المرض .. ولكن يكفى أن أخبرك بأن ثلاثة من أخوالى توافهم الله بسببه .. والمرض منتشر فى مصر بالذات بشكل مفزع ..
كنت أود ان تكون بداية الحمله بداية قوية .. كيلا يحدث ما حدث .. لقد حزنت كثيراً يا صديقى عندما وجدتك تضيف هذا التعليق (المحبط والمستفز) - على الأقل بالنسبة لى - فى المدونات المشاركة فى الحمله ..
حزنت كثيرا يا دوك..
ولكنى فرحت أكثر بأسلوب حوارك المُهذب مع الفاضلة اشتياق ومعى.
mads
13 مايو, 2007 01:52 م
اشتياق
......

"ربما يتقول الناس بعض الأقاويل ولكن تبقى الحقيقة هي ما تعتبر دليل واضح يدين صاحبها"
- تكفينى تلك الكلمه يا أعز الناس.

---------------
المدونة مدونتك .. أنا شخصياً أستمتع بأسلوب حواركم الهادئ ..
أرجو من الله أن نصل إلى شئ.
mads
13 مايو, 2007 02:09 م
onfire
......

"that" emad

hehehe

really i thank u my dear..

i do forget it..

don't worry ya sa7by..

:)
doctorbob1 من الأردن
13 مايو, 2007 07:00 م
الاخت اشتياق

الاخ مادز

لا داعي لأن اضيف اكثر لقد وضحت الصورة

لنا جميعاً..شاكرا لكم سعة صدوركم

كلنا يعمل بطريقته ورؤيته الخاصة به

نحن سنبقى اصدقاء مهما اختلفت توجهاتنا

دمتم بخير
جينا من مصر
14 مايو, 2007 02:29 ص
ثانيا جينا وايمان وفاطوما 00000 الخ لابد ان يدافعوا عنك لانهم مثلك - انا لا اشتمهم لسمح الله - وهل ترى انى بمجرد ان اشبههم بك انى اشتمهم ؟؟؟؟؟ سنرى رد فعلهم 0000 اريد منكم مثقفا واحدا يستطيع ان يواجههنى 0000 قالت واحده منهم - لا اذكر اسمها ولا احب ان اذكره -ان الكاتب المثقف متواضع ...؛ فانا بالفعل شديد التواضع مع من هم اعلى منى علما وثقافة فقط ليس مع امثالكم 0000



مادز

هل يرضيك هذا الغلط على اخواتك

حقا الامر فاق التصور من الخروج عن الادب
وكان افضل انك حذفت تعليق الاخ
او انك تقوم بارسال رسالة الى ادارة جيران للتصرف

بجد امر محززززززززن
sama77 من فلسطين
14 مايو, 2007 12:33 م
إيمان و مادز الجميل .. موضوع جميل :)

واضح إنكم شباب نشيط و بيحب بلده .. بس في مشكلة .. الناس إلي بتقرأ مش باين إنهم الجمهور المناسب للطرح .. أنا مريت على التعليقات .. الله يكون في عنكم بجد..

فيما يخص المقال .. أود أن أطرح منظور جديد للتعامل مع القضية .. القصة يا عزيزتي إيمان و يا عزيزي مادز تأتي ضمن كوتة متكاملة من الهجوم المبرمج .. مش مجرد شغل هواة .. المعنى أننا في المنطقة العربية نتعرض لموجة غامرة التهميش و التسطيح على مستوى العالم و في كل المجالات.. لكن لكي يصبح ذلك ممكناً يجب أن يتم تتفيه و تجريم و الاستهانة بكل ما نعتز به حتى ننكسر أمام أنفسنا ..

ما أعتقد أنه سيخدم القضية الآن هو يتم دعم العالم زاهي حواس بصفته الشخصية و الحكومية (فهو على ما اعتقد رئيس المجلس الأعلى للآثار في مصر) بقاعدة عمل جماهيرية تتكون من شباب متحمسين مثلكم .. أنتم مقبلون على الإجازة الصيفية ... ما المانع في أن تتقدم مجموعة من الشباب للمجلس الأعلى للآثار بمشروع دعم لقضية الأهرامات، و طرح أفكار لحملة على مستوى العالم، ليس لمهاجمة المسابقة بحد ذاتها بل التعريف بالحضارة الفرعونية و الأهرامات كأهم رمز من رموزها ... عمل جماعي تشترك فيه الجهة الحكومية و الشباب المتحمس و لا مانع من إدخال شركات السياحة للدعم إذا أمكن ...

قد لا تساوي فكرتي هذه شيء لأنها قد تتعارض مع واقع الأمور في بلدكم.. إذا كان كذلك انسوا أنكم قرأتوها لكن أرجو أن تحاولوا فتح باب النقاش مع مجموعة من الشباب المتنورين أمثالكم لتحصلوا على أفكار أخرى تتناسب مع طبيعة الأمور في مصر ..

ما أطلبه هو أن نحاول أن نقوم بخطوات عملية أن ندخل مرحلة ما بعد الاحتجاج .. الانتقال من مرحلة رد الفعل إلى الفعل الحقيقي هل تفهموني ؟؟؟؟؟
sama77 من فلسطين
14 مايو, 2007 01:44 م
إيمان و مادز الجميل .. موضوع جميل :)

واضح إنكم شباب نشيط و بيحب بلده .. بس في مشكلة .. الناس إلي بتقرأ مش باين إنهم الجمهور المناسب للطرح .. أنا مريت على التعليقات .. الله يكون في عنكم بجد..

فيما يخص المقال .. أود أن أطرح منظور جديد للتعامل مع القضية .. القصة يا عزيزتي إيمان و يا عزيزي مادز تأتي ضمن كوتة متكاملة من الهجوم المبرمج .. مش مجرد شغل هواة .. المعنى أننا في المنطقة العربية نتعرض لموجة غامرة التهميش و التسطيح على مستوى العالم و في كل المجالات.. لكن لكي يصبح ذلك ممكناً يجب أن يتم تتفيه و تجريم و الاستهانة بكل ما نعتز به حتى ننكسر أمام أنفسنا ..

ما أعتقد أنه سيخدم القضية الآن هو يتم دعم العالم زاهي حواس بصفته الشخصية و الحكومية (فهو على ما اعتقد رئيس المجلس الأعلى للآثار في مصر) بقاعدة عمل جماهيرية تتكون من شباب متحمسين مثلكم .. أنتم مقبلون على الإجازة الصيفية ... ما المانع في أن تتقدم مجموعة من الشباب للمجلس الأعلى للآثار بمشروع دعم لقضية الأهرامات، و طرح أفكار لحملة على مستوى العالم، ليس لمهاجمة المسابقة بحد ذاتها بل التعريف بالحضارة الفرعونية و الأهرامات كأهم رمز من رموزها ... عمل جماعي تشترك فيه الجهة الحكومية و الشباب المتحمس و لا مانع من إدخال شركات السياحة للدعم إذا أمكن ...

قد لا تساوي فكرتي هذه شيء لأنها قد تتعارض مع واقع الأمور في بلدكم.. إذا كان كذلك انسوا أنكم قرأتوها لكن أرجو أن تحاولوا فتح باب النقاش مع مجموعة من الشباب المتنورين أمثالكم لتحصلوا على أفكار أخرى تتناسب مع طبيعة الأمور في مصر ..

ما أطلبه هو أن نحاول أن نقوم بخطوات عملية أن ندخل مرحلة ما بعد الاحتجاج .. الانتقال من مرحلة رد الفعل إلى الفعل الحقيقي هل تفهموني ؟؟؟؟؟
جزاك الله خيرا
ودلوقتي فهمت....

ومعاك حق


وفي انتظارك وفي انتظار انتقادك

وسوف يتم ضمك الي فهرس المدونات
والضم دة مش تفضل مني ولا اي مسميات اخرى
لكن مدونتك فعلا تستحق الاضافة
في كل المدونات فانت نوع مختلف وغيرك يختلف حتى نصل الي التنوع

والله الموفق

Ahmed Wenda
mads
15 مايو, 2007 12:12 ص
doctorbob1
..........
شكراً د.بوب

سأبذل كل جهدى لأتذكر تلك الكلمة جيداً: "نحن سنبقى اصدقاء مهما اختلفت توجهاتنا"

:)
mads
15 مايو, 2007 12:59 ص
جينا
...

يا جينا يا جميلة أنا أعتذر لكم جميعا بسبب ما فعله هذا العماد..

وزى ما قلتلك لما كلمتينى من ساعات .. إهانته لينا مش هتنقص من أى واحد فينا شئ .. بالعكس .. دى هتزودنا أشياء كتيره ..

أولها إننا أثنبتنا لنفسنا إننا مش هنتأثر بأى شئ .. وإن العلاقة بينا مش علاقة هشه وضعيفه يجى واحد ببساطة يوقع بينا ..
المفروض نشكر واحد زيه لأنه أحيا روح الصداقة بيننا كلنا ..

مبروك يا جينا .. مبروك يا جماعة .. إحنا أصدقاء بجد!

شكرا عمده

:)
mads
15 مايو, 2007 01:57 ص
sama77
......
الغالية سماهر،،،

فيما لا يخص ذات المقال فكلماتك شافيه لما يُصر الآخرون فى إفساده!


فيما يخص ذات المقال فأنا أحيكى على متابعتك للأمور فى مصر وعلى رغبتك فى (فعل) شئ ..
مبدئيا دعينا نتفق فى أن الأفكار ليست حكراً على أحد ولن يمنعنا أحد من طرح أفكارنا ومشاريعنا وإن كان من الصعب تنفيذها..

بخصوص الفكره فأنا أحييكى عليها ..و د.زاهى له مجهودات كبيرة فى الحفاظ على تاريخينا ... وكان من أول المعارضين لتلك المسابقة ..
وعلى حد علمى أعتقد أنه نجح فى أن يستبعد أهرامات مصر من المنافسة - الغير عادل - وإعتبارها ضيفه شرف..

والله هى خطوة جيدة تُحسب له ولكنى - للأسف - غير راضى عنها ..
فأنا كنت أطمح فى المزيد .. ليس طمعا فى أن أحجز مساحة لبلدى فى كتب التاريخ .. ولكن لأن حضارة 7000 عام من الخطل أن يقومون بتهميشها بكل بساطة كما يحدث!

أشكرك وأشكر ثقافتك وإتساع دائرتك المعرفيه ..

:)
mads
15 مايو, 2007 02:02 ص
عودة مدونة المدونين وفهرس المدونات
...............................

إنتقاد مين يا عم .. أنا هروح أبيع طماطم أحسن ..
أنا لسه خارج من مأساه لما أظهرت نقدى للأستاذ خالد الصاوى .. والحمدلله الحمدلله ربنا أظهر الحق ..

عموما يا ويندا أشكرك على إضافة مدونتى .. وكل اللى أقدر أقولهولك دلوقتى إن ربنا يوفقك ..
:)

Developed By MADS vr.3 Copyright © 2004-2007 www.mads.jeeran.com- All Rights Reserved.